BLOGG

NYTTÅRSAFTEN 2009

TIL FAMILIE, VALPEKJØPERE, VENNER, SAMARBEIDPARTNERE OG ALLE BESØKENDE PÅ SIDEN, ØNSKER VI ET RIKTIG........

30. des. 2009 og guttene sin tur.

Varris Ami og matmor Inger.

Først ut er gutten i nord.

I Harstad finner vi Ami og hans familie. Vi er så glad for at Inger fikk nytt kamera til jul, for hun er nok den ivrigste fotografen i den familien og dessuten flink til å dele bildene sine.
Alle tilbakemeldinger går ut på det samme, det går kjempefint med Ami. Han stortrives med sine folk og de med han. Utenom familien sin og hele nabolaget, har han en stor omgangskrets, alt fra onkel Henry og medpasientene på sykehjemmet til  medlemmene i sangkoret. De har øving hver torsdag. Det passer fint, for den dagen drar Ami og far til hytten, og det er like ved den , at det er korøvelse. Ami liker nå spesielt godt pausene.
Resten av helgen koser han og Jan-Helge seg med forefallende arbeid og stadig nye byggeprosjekt. De fleste helgene kommer også Inger ut, mens Johan veksler på hjemmehelger og hytteliv.
"Den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves", og jeg venter på far. Er det så rart? Vi bor sammen, er med han på jobb, på tur og på hytten. Jeg vet at han ikke er langt unna.

Nestemann ut er gutten i Salhus.

I dag hadde jeg flaks. Ulf var førstemann ut med hunder. På hjemveien traff han Kiki, barna og Ante. De var på vei for å gå den delen av Den Trondhjemske postvei, som ligger i Åsane.
Arbeidet med denne veien startet i 1780 og varte til 1804. Den delen som går gjennom Åsane, ( vår bydel), er den best bevarte strekningen av de gamle postveiene ved Bergen.
Det var et lite sidesprang. Flaksen besto i at da tok Ulf bilder av Ante for meg, og i dag passet det spesielt godt.
 Da han kom hjem, sto jeg klar med neste pulje, men uten kamera. Fotografering ville blitt umulig med de tykke saueskinnshanskene jeg hadde utstyrt meg med.
Varris Ante og matmor Kiki.

At det ikke finnes......

.....dårlig vær, bare dårlige klær, er familien til Ante et godt eksempel på, og det nyter Ante godt av. Han er også dreven i båt og på hytten. Hva mer kan en liten dachs ønske seg?
Bjørn Einar og Iris klar for tur sammen med Kiki og Ante.

29. des. 2009, og vi løste et "problem"

Årets julegave fra Ulf,var en flott, avansert og stor blitz til kameraet mitt. Den innebygde blitzen på kameraet gir ikke alltid nok lys. Nå blir det problemet løst, men tror du ikke at jeg fikk et nytt et. Da jeg skulle plassere blitzen i foto-bagen, ( dvs, jeg bruker sekk), var det ikke plass til blitzen. Den var simpelthen for stor.
Etter frokost dro vi på kombinert ny-fotobag-tur og sosialisering av valpene.
Første post på programmet ble fort og greit unnagjort.
Utvalget av sekker var meget stort, og jeg fikk en sekk som ikke bare har plass til alt foto/video-utstyret. Den hadde også plass til en note-book, kjempefiks løsning.
Innehaveren av Ur og Foto pratet hund med meg, mens Ulf og en av de ansatte var opptatt med mer fotofaglige emner.

Nok et problem, og......

....det er grunnen til at jeg bærer Aino.
Med så mye snø som det nå er i sentrum, følger salting av fortau og gangveier.
Vi prøvde så godt vi kunne å unngå disse stedene og klarte tross alt å få en bra lang rute, før vi dro hjem.
 Atie som hverken er vant til byliv med mange ukjente lyder, mye folk eller å gå i bånd, var imponerende flink. Likevel kommer jeg til å gjenta slike turer med henne.
Aino og meg på Festplassen.

Hans Christian nyter juleferie og svensk gjestfrihet.

Vår yngste sønn med familiens største hund, Chuck.

Ut på tur, aldri sur.

Vår spreke svigerdatter, Madeleine, i følge med Queen, den andre hunden deres.

En innholdsrik juleferie.

Hans Christian har skrytt og vært full av godord over hvor godthan har bliit tatt imot, gjestfriheten og hvor kjekt han og Madeleine har det hos hennes familie.
I tillegg har det vært full fart i løypene på ski, snowboard, snø-scooter og fir-hjuling.
Hu-hei hvor det går.

Går det an å ha det bedre?

28. des. 2009 med Romjulshilsen fra Ante

Liten og med korte bein, men Ante kommer seg frem.

Et sunt og fornuftig valg.

I dag prioriterte Kiki" kropp og sjel" og tok med seg Ante på fjelltur. Hun lot husarbeid være husarbeid, og den store byttedagen ble satt på vent.
Dermed fikk hun og Ante fine timer på fjellet med påfyll av frisk luft og rikelig mosjon på begge to.
Skulle også gjerne vært på tur, men fordi Eivind hadde reist fra en jakke, måtte jeg ta turen innom min mor, hente jakken og sende den i posten. Håper den kommer frem fort, for Eivind hadde planlagt flere skiturer i Marka sammen med Eik.
Med de temperaturene som er meldt i Oslo, trengs det både godt og varmt turtøy.
Vi har fremdeles mye snø og fint vintervær. Det er slett ikke vanlig å ha  en så lang og stabil kuldeperiode på disse kanter. Defor nyter vi vinterværet så lenge det varer, og jeg savner i hvert fall ikke mildvær og regn, med de utallige sølete "poteavtrykk"som det fører med seg inn i huset.
Titt-tei, her er jeg. Snø er nesten det gøyeste som finns.

27.des. 2009. De gode hjelperne.......

.....fortjener takk nå som vi nærmer oss årets slutt. At AnneMa og Thurid først tilbød oss ringtrenings-hjelp, for så å stille på trening etter trening og deretter sette av en hel dag for utstillingen på Stord, har vi satt umåte stor pris på. Det har vært til uvurderlig hjelp og støtte.
Når vi så får antydninger om at det blir "på'an igjen" foran neste sesong, er det bare å ta hatten av og takke for at slike folk finnes, og at vi er så heldige å nyte godt av deres omtanke, hjelp og kunnskap.
TUSEN TAKK, begge to!
Våre gode hjelpere, Thurid og AnneMa.

2. juledag 2009. Besøk

Juletid og besøk er nesten synonymt. Ekstra koselig var det da Iris og Ante dukket opp. Selv om han bor i samme gaten, og vi sees titt og ofte, er det alltid like kjekt å treffes.
Denne gangen var han "julenissehjelper". Tusen takk til dere alle for nydelig konfekt.
 Fortsatt god jul, og godt nytt år. Takk for samarbeidet så langt, og vi ser frem mot 2010, først nytt valpeskue for Ante og på vårparten utstillinger i juniorklassen. Da stiller vi også Aino og Atie. For Ami blir det verre. A-kullet er tre dager for ung til NKK i Harstad, og i Nord Norge er det få utstillinger og lange avstander.
Uventet og koselig besøk av Iris og Varris Ante.

Fjelltur/ Middagsbesøk

Dagens middagsbesøk ble innledet med en frisk fjelltur for Ulf og Eivind, mens jeg tok meg av hundene og holdt min mor med selskap.
Eik hadde damefølge av Flickan, og det falt visst i smak hos begge parter. Hjemme-hundene vekslet mellom uteliv og innekos, ettersom snøbygene kom, og det var opphold.
Ikke alltid like enkelt å få sjekket mobilen med fanget fullt av hunder. Her deles det av Eik og Aino.

Etter-god-middag-avslapping for 2-, og firbeinte.

Etter middagen var det "kamp" om å velge beste fang. Eivind er ikke her så ofte, så da er det om å gjøre å nytte sjansen, mens den finnes. Vente på tur eller dele på godene, eksisterer ikke i deres verden. Her gjelder "først til møllen-prinsippet", og at personen som eier fanget, har andre gjøremål, som f.eks å sjekke mobilen, overser de totalt.
Er det rart at folk smelter, når to slike søte frøkner ber om litt "fang-kos"?

Husets yngste og minste beboere, Atie og Aino.

25.des. 2009.Julefreden har senket seg.

Stella og Besten.

I går hadde vi en svært vellykket julefeiring hos Silje, Reidar og barna. Utenom Ulf og meg selv, var også eldste sønnen vår og min mor der.
Vi kjørte dit i nydelig vintervær og kom frem til et like nydelig julepyntet hus, både utendørs og inne. God mat og gaver var der også i rikelig monn og til alles tilfredshet og glede.
Likevel kan ingenting utkonkurere 4 barnebarn tilførte "det ekstra", som gjorde denne julekvelden helt spesiell.
Like etterpå sovnet Stella og tok seg en liten blund. Senere hadde hun sin egen pakkeåpning i blizregn, med filming av seansen og ikke minst beundring fra oss voksne. Stella nøt det hele.

Bestevenner

Dagens tur for Varri-valpene: www.kennel-captator.com
Sønnen vår, Eivind og Captators Eik, en beleven liten herremann i selskapslivet. I dag er han og Eivind på fjelltur.

Ekstrautgave Julaften 2009

Gratulerer med forlovelsen, Madeleine og Hans Christian!

Det nyforlovete paret.

23. des. 2009. "Nå har vi vaska golvet....."