BLOGG

31.jan. 2010. "På kjøretøyet skal storfolk kjennes".

Det er ikke hver dag vi kjører rundt i en 80 år gammel tjekkisk carbriolet.

Prahaborgen

Denne fryktinngytende borgen klorer seg fast til åssiden og har i århundrer holdt byen i sjakk. Historien til Praha starter med borgen, som ble grunnlagt på 800-tallet og har hele tiden hevdet sin stilling som maktens sete i Bøhmen. Innenfor borgens murer finnes et slott, tre kirker og et kloster.
Etter en storbrann i 1541, ble bygningene gjenoppbygd i renessanestil. Fra 1918 har borgen vært sete for republikkens president.

HC har beundret utsikten og tatt bilder.

Litt av utsikten utover byen.

Nok en vellykket dag.

Vi fikk se og oppleve utrolig mye på rundturen vår i Praha. Sjåføren var en trivelig kar og flink guide. Før og etter turen var vi turister på egenhånd, bare avbrutt av litt handling og inntak av mat og drikke. Hans Christian fotograferer ivrig i vei på sitt nye speilreflekskamera, og i dag satte han rekord. Han tok 155 bilder. Kjekt når gaver faller i smak og kommer til nytte.
Det vet jeg at ølet vi kjøpte til Ulf i dag også gjør. Den spesielle sorten har jeg bare funnet et sted, og hver gang jeg er i Praha, tar jeg metroen ut dit. Riktignok er det litt tungvint at flaskene, som foresten har patentkork, må pakkes i kofferten. Det oppveies av en meget fornøyd mottager.

Fra inngangen til Prahaborgen.

30.jan. 2010. Gratulerer med dagen HC!

Skål, og gratulerer med dagen!

To trøtte turister.

Så nærmer det seg slutten på en lang og begivenhetsrik dag for mor og sønn. Allerede kl 04.30 ringte vekkerklokken, og tre kvarter senere plukket vi opp Hans Christian.
Vi var så tidlig fremme i Praha, at vi fikk mer eller mindre hele dagen på oss tilåvære og turister, samtidig som vi har feiret Hans Christian.
Nå har vi nettopp kommet tilbake til hotellet ettermiddagscruice på elven. Vi er både vel fornøyd og ganske slitne etter alt vi har opplevd i dag.
Et yrende folkeliv overalt.

Tjuvstart i Praha.

Morgendagen blir den store sight-seeingdagen for oss, men allerede i dag tjuvstartet vi litt på egenhånd. Været var strålende,og som vanlig, var Praha full av turister. I tilegg har også de fleste tjekkere lørdagsfri. Dermed ble det dobbelt opp i gatene. Det var et yrende folkeliv, som mange steder resulterte i trengsel.
Når vi nå snart tar kvelden, er vi både slitne og full av inntrykk. Det skal bli godt med en normal-lang natt. I morgen er vi klar til nye opplevelser i en av europas vakreste byer.

Fra Karlsbroen med Prahaborgen i bakgrunnen.

29. jan. 2010 Forberedelser.

Atie nyter åvære i rampelyset.

Kort fortalt.

I kveld må jeg se å komme meg tidlig til sengs, for vi må opp allerede kl04.30. Det eneste positve med det, blir at vi kommer så tidlig til Praha, at vi får hele lørdagen der. Jeg ser frem til å reise sammen med Hans Christian, yngste sønnen vår, for å feire bursdagen hans. Det er lenge siden vi har reist på tur i lag, og orkanen vi hadde på turen til England, får vel ta litt av skylden.
Vi har fortsatt  fint vintervær, og hundene koser seg ute. Jeg har fått unna nødvendig husarbeid og vasket hundepledd og bur, slik at det blir enklere for Ulf som må ta "hjemmetjenesten" denne helgen også.

28. jan. 2010 Snøen kom tilbake.

Nedi denne muren finnes mink, menjeg vet ikke om valpene luktet noe i dag.

Ny tur

Det går litt i ett for tiden. Turen til Sverige er ikke mer enn så vidt utav kroppen, før jeg er reiseklar igjen. Men denne turen som går til Praha, er blott til lyst for å feire Hans Christian sin 30-årsdag. De fleste forberedelsene er for lengst unnagjort. Nå står bare pakkingen av kofferten igjen. Da er det praktisk å få med seg værvarslene fra Yr, så jeg kan pakke klær etter været.
Jeg  bor foresten på samme hotel som sist. Hotellet har trådløst nettverk. Jeg tar med datamaskinen og legger ut siden som vanlig.

Noen som setter pris på snøen.

Da vi våknet i morges, var det hvitt overalt. Snøen dekket både gårsdagens bare flekker og isete partier. Det er i grunnen det verste, for da er det ingen som aner hvor det er glatt. Jeg tar iallefall ingen sjanser og sverger til brodder.
For Aino og Atie ble snøen et velkomment "innslag" etter gårsdagens innevær. Ulf tok de med i Viken. Da hadde valpene allerede boltret seg mesteparten av dagen ute i nysnøen.

Aino med Askøy i bakgrunnen.

Badeviken vår.

Det er ikke lett å forestille seg det yrende badelivet, som er her om sommeren. Sesongen begynner etter kalenderen, ikke etter vær og temperatur. Slik har detvært iårtder, og den oppvoksende slekt vil ikke være dårligere enn forgjengerne sine. Å stupe fra bjørken, er et annet "must" som går igjen. Det er vel unødvendig å si at jeg ikke har vært har vært med på noe av dette, bare "medhutrende" til barna våre og skrekkslagen hver gang bjørken var "stupebrett".
Sandstranden vår. Det er bare Ares som ikke lar seg stoppe av snø og kulde. Han elsker å bade uansett årstid.

27.jan.2010. Vått i dobbel forstand.

Ulf prøver å se Dagsrevyen.

Innedag, basseng-trening og god middag.

Det begynte å regne i går kveld, fortsatte i natt og holdt også på store deler av dagen. Hundegården var et trist syn,med blanding av snø-slaps, is og bare flekker. Der var vann-dammer og overvann på de isete stedene. Jeg angret på at jeg ikke tok på meg brodder, før jeg gikk dit for å rydde. Det ga jeg foresten fort opp, for jeg var som Bambi på isen. Da sier det seg selv at hundene også var raske med å komme seg inn. Deretter ble de mer eller mindre tvunget til å gå ut for å gjøre sitt fornødne.
 Hundene foretrakk et tørt inneliv, og det var nærmest kø inn til badet og heller trangt om saligheten, når alle ville ha plass på varmekablene.
Dette gjorde det svært mye enklere for meg da jeg skulle til min ukentlige behandling på Haukeland Sykehus. Da var det bare frem med godbit-boksen, alle hundene finner sitt bur og får sin godbit.
I dag kom Ulf hjem før meg, og han hadde middagen klar. Det var både overraskende og godt. Utrolig hvilke spennende retter han får ut av vanlige rådvarer. Dagens middag falt så absolutt i smak, og jeg er redd for at jeg "snusker" vekk restene i løpet av kvelden.

ULF HAR PROBLEMER MED DEN DATAMASKINEN HAN BRUKER TIL HJEMME-SIDEN. DERFOR KOMMER DET IKKE NYTT STOFF FØR I MORGEN.

26. jan. 2010. I all enkelhet.

Celeste ser seg omkring. Da var vi kommet til Hallsberg.

Bare noen få ord på siden,.......

......før jeg tar kvelden. Vi har nettopp kommet hjem fra årsmøtet i dachshundklubben. Med en lang reise i kroppen og lite søvn de siste døgnene, velger jeg heller å legge ut bilder fra turen, enn å skrive på siden. Det får jeg heller ta igjen i morgen.

25.jan.2010. Sluttrapport fra Ludvika-turen.

Celeste på toget fra Kristinehamn til Oslo.

Siste etappe

Vi er nok litt slitne nå, både Celeste og meg selv. Etter et knapt døgn hos Helena, kjørte hun oss til Ludvika. Returen skulle gå en annen vei enn vi kom,og første strekning gikk til Kristinehamn. Der fikk jeg tid til å lufte Celeste. Deretter tok vi et nytt tog til Oslo. Bildet av Celeste tok jeg der og med mobilen, så kvaliteten er ikke særlig bra.
Nå sitter vi på dagens tredje tog. Vi har en lang natt foran oss. Celeste har fått mat og dagens siste luftetur, og nå sover hun godt. Det skal jeg også prøve på. Nå kjenner jeg at det skal bli godt å komme hjem, og så krysser vi fingrene for at turen resulterer i valper.

24.jan. 2010. Nytt fra vikaren

Hei Sigrun er i Sverige med Captators Celeste for å parre henne med Hammarskallets Egon.
Der Sigrun  bor utenfor Ludvika, er det dårlig med dekning for mobilt bredband, og hun har derfor vanskeligheter med å få ut eget stoff på nettet. Jeg har skrevet noe på min hjemmeside om turen til Sverige. Jeg foreslår at dere følger lenken til min side og leser der